- 17 октомври, 2023
- Краткосрочен наем, Плащания и данъци
Платформи като Airbnb имат и не толкова позитивна страна. Наличието на твърде много апартаменти за краткосрочно отдаване под наем създава големи проблеми…
Прочети повече
Какво е категоризиране на място за настаняване и има ли по-ефективно и съвременно средство? Хората, които резервират през Airbnb, туристи ли са или наематели и съответно хората отдаващи апартамент през платформата извършват ли туристическа дейност или отдават имота си под наем? Как държавата да упражнява контрол и да събира данъците си?
Тази статия е от 2019 г. Ако искате да прочетете обновената ѝ версия, моля кликнете тук.
Категоризацията е метод, който дава на потребителя на туристическа услуга известен вид гаранция за услугата, която той ще получи. Резервирайки 3 или 5 звезден хотел, потребителят може да очаква определен тип стая, обслужване и др. Това до голяма степен работи. Категоризиращият орган в дадена държава гарантира качеството на дадената услуга, която категоризира със съответния брой звезди. Има международен стандарт, който се спазва, но както всички знаем, това не навсякъде по света е така. Има държави, в които стандартите не се следват напълно и контролът не е на много високо ниво. По този начин потребителят на услугата не получава едно и също качество от 5 звезден хотел в две различни държави.
Необходимо ли е категоризирането на апартаменти отдавани през Airbnb и Booking? Има далеч по ефективен метод за верификация дали даден апартамент е добър и критериите, по които е добър или не. Това е така наречената система за отзиви / ревюта / рейтинги. Потребителите, посетили даден апартамент, оставят своя отзив под формата на звезди – от 1 до 5 или от 1 до 10, т.е. реален ползвател на апартамента го оценява по различни критерии. Той също може да остави своя коментар, както и препоръки към собственика. Цялата информация е публична и потребители, които искат да наемат даден апартамент, могат да я видят предварително. През времето, за което се отдава под наем даден апартамент, се натрупват значителен брой отзиви от наематели от цял свят – различни по националност, възраст, раса, пол. Нима това не е по-адекватен метод за гарантиране на качество от звезди, давани от институция в която и да е държава?
Туристическата услуга не включва само отдаване на имот, а представлява пакет от услуги като храна, транспорт и куп други, които се предлагат от съответния хотел. Повечето хора, отдаващи апартаментите си в Airbnb, не предлагат такъв пакет от услуги, а само отдават жилището си под наем за определен период от време.
Хотелиерската дейност е бизнес, дори хотелът да е малък. Да отдаваш собствения си апартамент в масовия случай е допълнителен доход, а не основно препитание или бизнес.
Ако даден човек наеме жилище, през платформа като Airbnb или Booking, той е наемател, а не турист. Единствената разлика дали наемаш през платформа или стандартен дългосрочен наем, е срокът за ползване. При Airbnb най-масовите престои са от 1 до 10 дни, но това не винаги е така. През подобна платформа можеш да резервираш жилище както за месец, така и за година и повече.
При дългосрочния наем, никога не е ясно колко ще стои даден наемател, макар и да той да има договор. Да, следващият пример е частен случай, но реален. Дългосрочен наемател наема апартамент с договор за 1 година, но напуска след седмица. Трябва ли да категоризираме апартамента?
Не би следвало един наемател да се превръща в турист. На практика, няма разлика дали даден апартамент се отдава краткосрочно или дългосрочно.
Тъй като отдаването под наем краткосрочно и дългосрочно реално са едно и също нещо, би следвало данъците да се плащат по един и същ начин. Ако сте физическо лице, отдаващо апартамент – 10% данък с 10% нормативно признати разходи. Ако сте фирма, отдаваща апартамент – 10% данък, като тук имате право и на разходи. И в двата случая, след минаване на годишен оборот от 50 000 лв, следва регистрация по ДДС.
Ако целта на промените е събираемост на данъците, има доста по-адекватни методи за това. Най-малкото парите се получават по български банкови сметки. Стандартните дългосрочни наеми са с много по-ниска степен на събираемост, а като обем са в много пъти повече от краткосрочните такива.
Като довод срещу краткосрочните наематели и отдаването на апартаменти под наем в Airbnb и Booking, се изтъкват шумните гости, отношението им към общи части, нетрезвото им състояние и т.н. Ако е дългосрочен наемател, какви са гаранциите, че точно същото няма да се случва всеки ден? Проблемът не е в краткосрочните наематели, а общ. Факт е, че амортизацията на апартамент, отдаван краткосрочно, е много пъти по-малка от такъв отдаван дългосрочно. Тогава кой е по-добрият наемател – краткосрочния или дългосрочния?
Собственик на имот, който отдава през Airbnb, трябва да се категоризира / регистрира и тук нещата се усложняват многократно. Изискванията са много, процедурите са тромави, липсва информация и се създава ежедневна, постоянна работа за всеки един собственик на апартамент.
Непосилни са изисквания от типа на:
При хотелите всичко това се извършва за много стаи и апартаменти, а не за единични такива. Ползват се софтуерни системи, които облекчават работата. За отделните собственици това е невъзможно.
Алтернативите са собствениците да наемат фирми, които вършат всичко вместо тях, да изграждат сами процеси и системи за един два апартамента или просто да се откажат от тази дейност?
След първоначално предложената задължителна категоризация, текстът беше “смекчен” до регистрация. Все още не е ясно какво точно означава това и какво да очакваме. Определено има нужда от изцяло нов подход и по-задълбочен поглед от страна на управляващите, към отдаването на апартаменти краткосрочно.
Текущите предложения за промени са абсурдни и необмислени, и могат доведат до сериозни последствия за целия бранш.
Предвижда се, чрез съдебно решение, да се спира достъпът от България до платформи, които предлагат нерегистрирани или некатегоризирани имоти. Това ще генерира купища работа за държавни служители и служители на платформите. Мотивът на вносителите на промените е тези имоти да се извадят от сивия сектор и собствениците им да плащат данъци.
От платформи, като Airbnb, официално заявяват, че са готови да предоставят всички необходими данни, които дадено правителство или община поискат, в която те предлагат имоти. Предаването на данни може да бъде изцяло автоматизиран процес. Изграждането на такъв тип връзка, между платформа и дадена институция, може да се направи за дни и данните да се подават във всякакви формати. Наистина е много лесно! Включително могат да бъдат изградени отделни връзки към отделни институции, между които да се подават различни данни.
Това елиминира тонове бумащина, както за държавата, така и за собствениците на апартаменти. Също се елиминира и възможността за допускане на грешки. Държавата ще има информация за хората, които посещават отделни населени места – брой, пол, възраст и други. Също така ще може лесно да следят плащанията, те така или иначе са по банков път. Ще кажете, тук сме в България, тук нещата не работят така. А може да заработят, да бъдем по иновативни и да улесним живота на всички!
По всяка вероятност има и други варианти да се премахне многото излишен, ежедневен труд, както за държавните служители, така и за собствениците на апартаменти, които са малко по-новомислещи и отдават апартаментите си под наем по един нов начин – краткосрочно.
Свържете се с нас на +359885884188 или попълнете формата по-долу. Молим да предоставите възможно най-много информация за вашите обекти: локация, разпределение, капацитет. Ако листинга е действащ: линк, заетост, средна цена на нощувка.